A legendás magyar traktormárka, a Dutra UE 28-as típusának exportváltozata kapós volt a maga korában – ami valljuk be, nem véletlen, mert brutálisan jól nézett ki a többi szocialista nagyvashoz képest, és bizony, arculata még ma is megállja a helyét.

Az új magyar univerzális traktorcsalád elsõ változata, az U 28-as típus 1957-ben jelent meg. Az U 28 traktorcsalád UA, UB, UC, UD jelzésekkel került forgalomba, a motorjuk azonos volt, a típusjelölések a nagyobb hasmagasságra, állítható nyomtávra, a rugózott mellsõ hídra, ültetvénymûvelõ megoldásra vonatkoztak. Terveit Korbuly János fõmérnök ösztönzésére Rhorer Emil okleveles gépészmérnök, fõkonstruktõr rajzolta. Az 5. változatot – innen az E betû – összkerékhajtással, UE 28 jelzéssel gyártották. Ez vált a legnépszerûbbé, és ennek egy példányát újította fel és mutatja be jogos büszkeséggel az érdeklõdõknek a borsfai Bánfai Gépgyûjtemény alapítója, Bánfai Zsolt.

– Motorja, akárcsak a többi Dutráé, Csepel-gyártmányú. Ebbe kéthengeres, dízelüzemû került – bocsátotta elõre Bánfai Zsolt. – A 28 lóerõs motort és a sebességváltót speciális öntvényhíd köti össze, ami meghatározó az erõgép arculata, felépítése szempontjából. Orra elõrenyúlik, ez kiváló súlyelosztást eredményezett, így a gép stabilnak bizonyult, illetve kiválóan alkalmassá vált az olyan, úgynevezett „nehéz” talajmunkákra, mint például a szántás. Lehetett rendelni kompresszorral is, így alkalmassá vált 5 tonnás, kéttengelyes légfékes pótkocsi vontatására. Mivel nagyon jól sikerült konstrukcióról beszélünk, nemcsak az egykori KGST-országokban vált népszerûvé igen hamar, hanem a nyugat-európai piacokon is. Éppen az exportigény miatt készült el az UE 28-as formatervezett, finomabb, nõiesebb vonalakkal rajzolt lemezburkolatú kivitele. Nyilvánvaló törekvésként fogalmazódott meg, hogy az exportra szánt traktor nézzen ki jól, egy kicsit legyen másabb, mint a hazai piacra szánt társai. Az új, dizájnos burkolat terveit Németh Aladár formatervezõ, a Magyar Iparmûvészeti Egyetem Formatervezõ Tanszékének vezetõje készítette. Az UE 28 Exportot 1960 és 1965 között gyártotta a Vörös Csillag Traktorgyár – sorolta.

Bánfai Zsolt jelezte: az export Dutra UE 28 nemcsak formájában, hanem szerkezeti felépítésében is különbözik a „klasszikus” típustól. Más az üzemanyagtartály, a hûtõ és a hûtõkonzol is. Ötletes és praktikus megoldás, hogy nem kell lecsavarozni a hûtõmaszkot és a motorháztetõt ahhoz, hogy hozzáférjenek a motorhoz, ehelyett két beakasztható és tekerõ mozdulattal feszesre húzható csavarral nyitható és zárható a karosszériaelem. Érdekesség, hogy egyes piacokra angol feliratos órákkal látták el az UE 28-asokat.

– A szocialista érában nagyon népszerûnek bizonyultak az exportból visszamaradt példányok, ezekért még hajlandóak voltak csúszópénzt is fizetni azok, akik leküzdhetetlen vágyat éreztek egy ilyen szépség iránt – mondta Bánfai Zsolt. – A gyûjteményünkben bemutatott traktor éke az egyedi gyártású „Dutra” felirat, amihez barátunk, a nagyberki veterángépész, Zelfel György segítségével sikerült hozzájutnunk – árulta el végezetül.

Fotó: Gergely Szilárd

Az eredeti cikk ITT olvasható.