A kánikulai idõjárás még a teljesen egészséges szervezetet is megviseli, a kismamák és csecsemõk, valamint a szív és érrendszeri megbetegedésben szenvedõk számára, azonban fokozottan fontos az alábbiak betartása.

  • Árnyékoljuk lakásunk ablakait, lehetõleg reluxával vagy redõnnyel, zsalugáterrel.
  • Éjszaka szellõztessünk, amikor hûvösebb a levegõ, ne nappal, amikor meleg van!
  • Fogyasszunk elegendõ mennyiségû folyadékot, legalább 10-15 pohárral (2-3l) naponta!
  • Kerüljük a cukros, szénsavas üdítõket és alkoholos italokat – lehetõleg vizet, teát igyunk!
  • Ha szükséges, hûtsük testünket hideg borogatással!
  • Szükség esetén használjunk legyezõt, ventillátort.
  • Ha kimegyünk, keressük az árnyékos útvonalakat, és mindig vigyünk magunkkal vizet!
  • Töltsük palackunkat folyamatosan csapról vagy ivókútról.
  • Ha napra megyünk, hordjunk világos színû, szellõs sapkát, amely árnyékolja arcunk, nyakunk!
  • Védjük szemünket napszemüveggel, bõrünket naptejjel a káros UV sugaraktól!

Az extrém melegben szenteljünk a szokásosnál nagyobb figyelmet idõsebb vagy beteg rokonainkra, embertársainkra. Segítsük õket bevásárlásaikban, hétköznapi tevékenységeikben, hogy ne kelljen elhagyniuk hûvös otthonukat!

Hagyományos értelemben vett fronthatás ezekben a napokban nem terheli a szervezetünket, de közvetett módon negatívan befolyásolja szervezetünk mûködését a kifejezetten magas indexekkel rendelkezõ UV-B sugárzás. Ilyenkor ugyanis rövid idõ alatt keletkezhet bõrpír, illetve leégés, amely a melanoma kialakulását segíti elõ.

Vigyázni kell, nehogy a test túlhevüljön, mert napszúrást, hõgutát okozhat, súlyosabb esetben akár halálhoz is vezethet. Fontos odafigyelni a sugárzás elleni védekezésre lehetõleg világos, természetes anyagú ruházat, széles karimájú kalap, napszemüveg viselésével, de a megfelelõ faktorszámú naptej használata is szükséges lehet.

Az eredeti cikk ITT olvasható.